zaterdag 3 juli 2010

BVS Baasrode-Puurs

Vandaag heb ik naar aanleiding van het "Scheldeland in Stoom", de Stoomtrein Baasrode-Puurs met een bezoek vereerd.
Om de plek te bereiken, had ik het idee opgevat om het hele traject per tram & bus af te leggen, hoewel de trein (via Lokeren of Dendermonde) toch wel een stukje sneller was, maar soit.

Ik vertrok met tram 24 Silsburg-Schoonselhof, die stipt om 09:27 aan mijn Deurnese halte doorkwam, en mij rond 09:50 aan de Rooseveltplaats afzette, waar ik bus 500 wilde nemen naar Boom. Het was akelig leeg in sector 'Opera' van de Rooseveltplaats. De gelede bus van lijn 500 kwam rond 09:55 binnengereden aan perron 40 van de Rooseveltplaats, voorzien van een chauffeur met 'reizigersallergie', dat wil zeggen, pas toen de klok op 10:00 sprong (de aangekondigde vertrektijd), reed de bus naar voren en ging de voordeur open. Reizigers (ook ik) stapten in en installeerden zich, maar de bus reed pas weg om 10:06 ! Zes minuten vertraging! En dat zonder defecten of dergelijke. Vreemd.

Maar we geraakten dan toch op weg. Gelukkig.

De weg naar Boom ging, toen we de stad uit waren, vlot vooruit. "Animo" werd verzekerd door een juffrouwtje dat zat te telefoneren met -naar ik vermoed- haar ex-vriendje, met de (koos)naam 'Witte'. Het arme ding geraakte helemaal van streek, en zat ruim 10 minuten te snikken en te wenen aan de telefoon, hang dan gewoon op, zou ik zeggen, maar dat is waarschijnlijk té eenvoudig? De juffrouw stapte ergens in Wilrijk uit, nog steeds telefonerende. Hoe lang ze daarna nog is blijven discussiëren, je ne sais pas.

Bij het binnenrijden van Boom had ik ook de kans om de gerenoveerde Braem-toren te bekijken.
Wijlen de arme architect Reanaet Braem zaliger moet zowat uit zijn graf gesprongen zijn als hij zou weten wat ze met zijn ontwerp hebben gedaan. Van Sociaal Woonblok in rode baksteen, eigen aan de streek, tot chichi-loftentoren, in een totaal misstaande witte outfit. Ach ja.

Aan Boom Markt (mijn overstaphalte), was het even zoeken, maar het was snel gevonden. 10 minuutjes moest ik wachten op mijn aansluitende bus 252 richting Dendermonde. Deze bus bedient vele woonkernen in het Scheldeland, waaronder Puurs en Baasrode(-Noord). Ik had dus op deze bus kunnen blijven zitten om naar de 'hoofdbasis' van de stoomtrein te rijden, maar de reistijd van een uur tussen Puurs en Baasrode leek mij niet zo aantrekkelijk. Dan maar aan Puurs Station afgestapt. Geen stoomtrein te zien, maar geen paniek, in Eeklo (en dus ook in Puurs), liggen het NMBS-station en het 'verenigingsstation' een eindje uit elkaar, dit is te verklaren door het feit dat, wanneer een vereniging zoals BVS of SCM, wenst te opereren op sporen waar ook reguliere treinen komen, de treinen van beveiligingshardware dienen uitgerust te zijn, en de vrijwillige treinbestuurders moeten ook medische keuringen en opleiding van NMBS-niveau krijgen. En dit zou de stichtingen, die sowieso al financieel op het randje zitten, handenvol geld en een immense papierwinkel bezorgen.

Maar daarmee wist ik het stoomstation nog niet liggen.

Ik stapte het station in, en vroeg aan een in fluo gehuld NMBS-mannetje op het perron waar ik de stoomtrein kon vinden. Deze brave man hoorde het echter in Keulen donderen. Een vriendelijke mens uit de Blokpost hielp mij echter uit de nood, en wees me de weg.

Ik kwam aan op de 'voorpost' omstreeks 11:30, anderhalf uur voor het vertrek van de eerste trein naar Baasrode. Eerst mocht ik even de 'tentoonstelling' in het gebouwtje aan de Seinhuiskaai bekijken, en daarna installeerde ik me er op het terras, om er wat te drinken en wat te babbelen, o.a. met de zeer vriendelijke mevrouw die de 'voorpost' bemande (of 'bevrouwde' :) ).

Ik had echter niets te eten bij, dus trok ik tegen 12:00 het dorp in. Ik kocht dan maar wat koffiekoeken bij een bakker, die smaakten.

Ik ging mee op de trein van 13:00 Puurs-Baasrode, gesleept door de 'Brossel' Werkwagen, met de NMBS diesel achteraan. Niet lang na het vertrek scheurde de hemel open en goot het pijpenstelen, wat echter te verwachten was.

In Baasrode stapte ik even uit, maar hetgeen er te zien was in de 'hoofdbasis' was teleurstellend. Ik keerde dan maar onmiddellijk uit met de trein van 14:00 naar Puurs.
Een bron van ergernis waren 2 kindjes van rond de 5 jaar die totaal geen oren hadden naar wat de ouders hen oplegden. Ergerlijk.

Terug aangekomen in Puurs (het stopte inmiddels met gieten) iets voor 15:00 ontdekte ik een bushalte van 'mijn' 252 vlakbij het stoomtrein-station. De bus moest volgens schema om 15:22 doorkomen, maar bijna 10 minuten later was 'ie er nog niet. Nu moet je weten dat er op de routeplanner van De Lijn, bij het plannen van de reis, een hele waslijst aan omleidingen op de monitor verscheen, die ik uiteraard NIET allemaal bekeken had, laat staan genoteerd had. Aan de haltepaal hing echter geen enkele nota. Toch vertrouwde ik het zaakje niet echt. Wetende dat bus 252 elf minuten buffertijd heeft aan Puurs Station, met vertrek om xx:34, haastte ik me naar het station, wat absoluut niet makkelijk ging. Ik zweette me te pletter, en door de vochtige warmte was ik onmiddellijk buiten adem. Ik wilde eigenlijk naar de LijnInfo bellen, maar de tijd was al nipt, dus koos ik voor de verplaatsing...

Aan Puurs Station moest ik (dit keer wél aangegeven) wegens omleiding naar de andere kant van de sporen (uiteraard gebruikte ik daarvoor de tunnel), en daar (heel nipt) aangekomen was er... geen bus. Wél richting Dendermonde, maar daar moest ik niet heen. Ik richtte mij wel eventjes tot de chauffeur van de bus, die mij gerust kon stellen met het bericht dat ik de bus naar Boom zeker niet gemist had. Gelukkig kwam 2 minuten later de bus 252 naar Boom piepen, zodat ik toch naar Boom geraakte. In totaal had niet bus dus zowat een half uur vertraging !

Aan Boom-Markt hoefde ik niet lang te wachten op aansluiting van bus 500, gelukkig. Erg vlot ging het niet op de Boomsesteenweg richting Antwerpen. Van Boom tot een stuk na E5-mode ging het schuifelend vooruit. Overstappen deed ik aan Antwerpen Nationale Bank, waar ik tram 8 nam huiswaarts. Ik was thuis zo rond 17:20.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten