maandag 19 juli 2010

REISVERSLAG UITSTAP BLANKENBERGE VR 16/07/2010

AANGEDANE SPOORLIJNEN 59-50A-51-50A-53-25/27-13-15

't Is een beetje laat, maar onder het motto "Beter laat dan nooit", is hier mijn reisverslag van mijn uitstapje naar zee, vrijdag 16 juli 2010.

Ik had mijn grootouders beloofd om samen met hen een uitstapje te maken, en na enig overleg kozen we voor een uitstapje naar zee, o.k., dan bereid ik een zee-uitstapje voor, het vergt namelijk aardig wat voorbereiding om vanuit Gierle (deelgemeente van Lille, in de kempen), met het openbaar vervoer naar zee te geraken (Enfin, naar iedere bestemming, eigenlijk). Gierle wordt bediend door buslijnen 200, 210 en 213, geen van al geeft écht interessante aansluitingen. De 210 heeft nogal een vreemde dienstregeling, met intervallen van soms 2 uur, dan weer 60 minuten, dan weer een half uur... en een enorme hoop uitzonderingen. Een 'normale' uurdienst met versterkingen tijdens de spits zou een enorme verbetering zijn. Bus 200 geeft aansluiting op de trein in Tielen, maar om bepaalde redenen vind ik dat niet zo'n interessante verbinding.

Na een hele week de weerpronostiek in de gaten te hebben gehouden, kozen we voor vrijdag, en dat bleek een goed besluit.
Wat we gedaan hebben, leest u hieronder. Van Gierle naar Lille hebben we echter de auto genomen (4km), om een overstap met bijbehorende risico's uit te sparen. En aan de kerk in (hoofddorp) Lille ligt er een groot, gratis en veilig parkeerterrein. Een uitstekende P+R, al is het zo niet bedoeld...

auto Gierle 08:30 - Lille P kerk 08:35
Snelbus 418 Lille Dorp 08:48 - Antwerpen-Centraal 09:22
IC-P 3009 Antw-C 09:49 +2' - Blankenberge 11:23 AM96 n°538

Het stukje met de auto ging uiteraard prima, en we waren ruim op tijd in Lille om de snelbus te halen, die bijzonder stipt aankwam (netjes!), en waar nog net genoeg zitplaatsen beschikbaar waren. De bus zette ons ook behoorlijk stipt af aan 'de Middenstatie'. De 27 minuten aansluitingstijd bleek perfect daar ter plekke, want de oudjes moesten ook nog kaartjes kopen, wat ze met mijn ondersteuning aan de automaat hebben gedaan. We moesten er trouwens op letten dat we "Herentals" als vertrekstation ingaven, de reden daarvoor leest u straks.

De imposant lange stam AM96 kwam pas enkele minuutjes vòòr het vertrekuur binnen op spoor 5, dat was, zo leert RailTime me, IC-G 1808, de stam in kwestie heeft dus slechts 5 minuten buffertijd in Antwerpen-Centraal. Het sluitgeluid van de deuren begon pas om 09:51 te janken.

Vertrekken of aankomen vanuit de Middenstatie, het blijft toch iets bijzonders, vind ik... Of je nu op een boven- of ondergronds niveau vertrekt, het is en blijft iets speciaals, vind ik toch.

Ook mijn hondje, een Cairnterriër, reisde mee. Hem hebben we op de trein in een transportkoffer gestopt die we trouwens ook in de auto gebruiken. Zo was ik gerust dat de hond veilig en rustig zat, en hoefde ik hem niet in het oog te houden en geen huisdierenticket (toegegeven, 't is maar €4) te kopen.

De lange samenstelling (3 of 4 maal AM96), in combinatie met niet-zo-extreem-mooi-maar-goed-genoeg-weer zorgde voor een rustige trein met plaats genoeg, in combinatie met het comfort van de AM96 zorgde voor een zeer aangename reis.

In Blankenberge aangekomen haalden we mijn hondje meteen uit zijn koffer en hingen hem aan de leiband, en de koffer ging in een bagagekluis in het stationsgebouw, hetgeen trouwens prima werkte. De €3 voor een dag veilige bewaring was geen probleem. Liever dat dan een hele dag gesleur met die koffer.

In Blankenberge hadden we een aangename middag en namiddag met een wandeling en wat terrasjes, maar dat is hier nu niet echt relevant :).

We waren om 17:50 terug aan het station, ik wilde er ten laatste al om 18:00 zijn, aangezien ik een aardige drukte verwachtte op de 6762, en mijn "vrees" was niet ongegrond. Uiteraard haalde ik eerst mijn hondenkoffer uit de bagagekluis, en mijn viervoeter kon haast niet wachten om erin te kruipen (het is een slim beestje...).

Voor de terugreis had ik in "mijn boekske" 4 verschillende reiswegen genoteerd, we gingen voor mijn "optie 2", namelijk

ICT 6762 Blankenberge 18:20 - Herentals 20:29 MW4139
Bus 210 Herentals Station 20:50 - Lille Dorp 21:02
Auto Lille P kerk - Gierle 21:15

Wij namen plaats in stel 4139, het voorlaatste in de trein. Wij waren trouwens niet de enige reizigers die van Blankenberge tot Herentals in de trein zaten!

Sommige lezers zullen nu wit wegdraaien bij de gedachte aan meer dan 2 uur aan één stuk door in de MW41, maar na meerdere ritten van alles opgeteld aardig wat uurtjes, vind ik de 41 zeker geen "afschuwelijk" treinstel. Evenmin mijn reisgezelschap.

Maar ik moet nu eenmaal zeggen dat deze optie (ik had er nog 3 andere) de beste verbinding was, met ruimschoots genoeg tijd ter plekke, en de minste overstappen. Kenmerkend is ook dat mijn 2 latere opties (ééntje over Brussel-Z en één over Antw-Berchem) beiden busaansluiting in Herentals hadden. (Interessante) busaansluitingen vanuit Antwerpen rijden na 19:32 niet meer, of ze hebben een onrealistisch korte overstaptijd.

Maar de reis met de lange MW41-trein (5xMW41) ging perfect, zonder problemen of vertragingen.
Aan het station van Schoonaarde stond er -naar ik vermoed- een spotter, zo rond 19:15.
En in Dendermonde, waar we meerdere minuten stilstonden (maar geen vertraging maakten), viel er te zien hoe men enkele perrons verder klassiekjes 689 en 742 van elkaar scheidde.

In Herentals konden we zonder haast onze busaansluiting halen, en rond kwart na negen 's avonds waren we thuis. Ongeveer 6 uur onderweg, 6 en een half uur ter plekke, maar we waren tevreden van onze daguitstap :). En dat is het voornaamste, nietwaar?


Bedankt voor het lezen, ik hoop dat u ervan genoten hebt,
Trammist

Eén fotootje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten