woensdag 7 juli 2010

Rondrit di 06/07/2010

REISVERSLAG RONDRIT DI 06 JULI 2010

AANGEDANE SPOORLIJNEN: 25-161-154-166-165-167-162-161-139-53-27

TREINEN:
IC 2029 Antw-Berchem 08:23 - Bru-Noord 08:56 HLE27+M6
IC 2409(-2509) Bru-Noord 09:12 +7' - Dinant 10:46 stipt AM Break 356 (Liers) + 359 (Dinant)
L 6060 Dinant 10:51 - Bertrix 11:56 MW 4163
L 5961 Bertrix 12:01 - Arlon 13:22 MW 4118
IC 2136 Arlon 13:44 - Ottignies 15:45 HLE 2006 + M6
L 6486 Ottignies 15:52 - Leuven 16:32 AM klassiek Bordeaux 205
IC 2616 Leuven 16:35 - Antw-Berchem 17:15 AM Break 381

Dinsdag heb ik eindelijk de rondrit gemaakt waar ik al lang over dacht om te doen, een rondje Ardennen!
Na wat twijfels over welk tracé ik ging doen (ik heb nog niet veel spoorlijnen 'gedaan') koos ik uiteindelijk voor de route die hieronder beschreven staat. Ik kan het iedere beginnende trein'explorer' aanraden.

Het avontuur begon al bij mij thuis. Bij het dichttrekken van mijn voordeur zag ik op mijn (correct geprogrammeerde) horloge dat ik maar 3 minuten had om de tram van 08:02 te halen... Terwijl het toch wel een 5-tal minuten stappen is naar mijn halte van lijn 8 Silsburg-Bolivarplaats. Maar ik ben het toch al gewend om naar de halte te moeten rennen (slechte gewoonte van mij, dat te laat vertrekken), maar ik haalde de tram nog. Oef, want anders was gans de trip in het water gevallen.

In Antw-Berchem moest ik eerst nog een nieuwe Go Pass 10 (ik heb iets tegen die naamsverandering, maar ik weet niet wat...) gaan kopen, en hoewel er niet veel volk aan de loketten stond, ging ik toch eventjes aan de automaat, waar ik de pass in een handomdraai uithaalde. Enkele minuten later stapte ik om 08:23 in een M6-rijtuig van IC 2029 richting Charleroi-Sud, dat al redelijk goed vol zat. Die capaciteit is verre van overbodig. Ik vond meteen een zitplaats op de bovenverdieping, en de rit naar Brussel-Noord verliep zonder vertragingen of problemen. Al stond de tang van de TBG fout ingesteld. De stempel op mijn GP10 luidt namelijk "050710B04914". En 49XX komt overeen met... IRg Turnhout-Antwerpen.

In Bru-Noord liep ik eventjes door de centrale gang tot in de lokettenzaal, waar het volop krioelde van het volk, om eventjes naar de schermen te gaan kijken, aangezien mijn IC naar Dinant nog niet op de kleinere schermen stond.
Ik vatte past op het juiste perron, en ik wachtte. Ondertussen zag ik kans om nog wat treinplaatjes te schieten. Mooi zijn ze echter niet, door de vele schaduw. Ondertussen werd het 09:12, en de trein kwam niet. Pas enkele minuten later kwam er een haperende vrouwenstem dor de speakers, waarvan enkel de begrippen 'Dinant' en 'vertraging' verstaanbaar waren. Ik begon reeds voor mijn aansluiting naar Bertrix te vrezen, maar die vrees was ongegrond.
Om 09:19, met 7 minuten vertraging, kwam de trein bestaande uit Break-motorstellen 356 en 359 binnengerold. De speakermevrouw zei dat de laatste 3 rijtuigen naar Dinant gingen, dat was dus het laatste Break-stel...

De trein reed langzaam over de lijn langs Schuman (is die verbouwing nog bezig?) en Brussel-Luxemburg. Pas na Ottignies begonnen we vertraging weg te werken. Volgens Railtime voerden we ook een extra stop uit in Etterbeek, maar ik kan me niet herinneren dat we daar ook effectief gestopt zijn...

De ticketcontrole kwam tussen Bru-Lux en Ottignies. In mijn coupé zat toch een mevrouw die niet zo goed geluisterd had bij het omroepen, en die dus naar de andere Break moest overstappen in Namur. De TBG kon mij -in het Nederlands- geruststellen: de aansluiting naar Bertrix was verzekerd.

Eventjes over Gembloux: men heeft daar blijkbaar recentelijk een nieuw station gebouwd met glazen loopbrug, maar de perrons is men kennelijk 'vergeten' aan te pakken? Dat zijn nog altijd grindbakken...

We kwamen vrij van vertraging aan in Namur, waar de 2 breaks probleemloos van elkaar gescheiden werden. In Namur stapten ook een groep jongeren bepakt en gezakt met kampeerspullen (het is er de tijd voor...), die voor wat "levendigheid" in het motorstel zorgden.



Tussen Namur en Dinant kregen we een andere TBG, die na het bekijken van mijn GP "spoor 1" tegen me zei, gevolgd door "Aansluiting in Dinant", omdat mijn nogal trage brein mijn gezicht in een bedenkelijke plooi had laten vallen :).

In Dinant was de overstap naar Bertrix inderdaad verzekerd, de break parkeerde zich pal achter de 41. Ik sprong binnen in de 41, en kon nog een fotootje nemen. De bezetting van de trein bestond voornamelijk uit kayaktoeristen, waardoor het na Houyet wel héél rustig werd in de trein. Op Railtime lees ik dat Gendron-Celles, Houyet en Beauraing met 5 minuten vertraging werden bediend, maar in werkelijkheid heb ik daar niets van gemerkt. Onderweg was het zonder meer genieten van de prachtige landschappen, bruggen, tunnels en het water rondom de spoorlijn.

In Bertrix was het eventjes zoeken, hoewel het een ministationnetje is. Ik wist dat ik slechts enkele minuten overstaptijd had, en ik ging snel op het dienstregelingspapier kijken. Spoor 3, stond daar, maar op spoor 3 was nog geen trein te zien, hoewel het reeds 12:00 was. De stationschef verwees mij duidelijk naar "voie trois", en het was juist. De jammerlijk met graffiti besmeurde 4118 zou de L naar Arlon doen.
Iets voor Virton haalde ik mijn brooddoos boven en ik begon rustig boterhammetjes te eten, waar uiteraard niemand een probleem van maakte (er zat amper volk op de trein), van de TBG kreeg ik zelfs een "bon appétit smakelijk" te horen :).
Bovendien kon ik regelmatig het Memor-belletje horen :). Tussen Bertrix en Florenville ging het over tegespoor wegens werken kort voor Florenvile.

In Halanzy stapte er een groep scoutskindjes op van 6 à 7 jaar, gedaan met de rust, uiteraard, maar dat was opgelost door naar het achterste deel van de 41 te verhuizen, waar ik in alle rust verder boterhammen kon verorberen. "Den troep" stapte af in Rodange.

In Rodange kon ik ook een CFL-dubbeldekstrein zien (het is tenslotte een Luxemburgs station). Het is eens wat anders...

In Arlon had ik 22 minuten overstaptijd, hetgeen ik invulde door een miniwandelingetje te maken in de buurt van het station. Tussen al dat treintjerijden moest ik toch wel even de benen strekken...















In Arlon nam ik dan IC-J 2136 richting Brussel, voorzien van M6-rijtuigen, getrokken door HLE 2006. De tweedeklas-M6 waar ik in zat, was volgens mij een gedeklasseerd eersteklasrijtuig, te zien aan de afwijkende zetels, het tapijt op de vloer en de leeslampjes, waarvan de knoppen waren afgeplakt met plaatjes, te zien op de foto hieronder...







Lijn 162 is toch echt een stuk minder mooi dan L166/165 door de Ardennen. Zeker niet charmant.




Volgens Railtime reden we met 5 tot 7 minuten vertraging tussen Marbehan en Jemelle, waar in 't echt niet zo veel van te merken was, al bleven we in Jemelle wat langer staan om correspondentie te verlenen op een aankomende MW41, dat kan enkel en alleen de 6062 zijn geweest, maar volgens Railtime had die trein om 14:17 moeten aankomen. Wat we zelf weten, weten we beter?

In (klassiekjesparadijs) Ottignies stapte ik over op L 6486 naar Leuven, met als bedoeling de volledige L139 te zien, bij het grote publiek beter bekend van Pécrot en Bierges-Walibi... Maar waarschijnlijk vonden de Walibigangers het nog veel te vroeg om al naar huis te keren, dus bleef het lekker rustig in ons klassiekje 205 :).

Van Leuven naar Antwerpen-Berchem zijn er 2 verbindingen, de IC-Q met vertrek om 16:35, en de L met vertrek om 17:05, een half uur later, dus. En ik kwam aan om 16:32... Maar ik had op Railtime via de gsm gezien dat de de IC vanaf spoor 7 vertrok, en ik nam het risico om een snel spurtje te trekken langs het perron en door de reizigerstunnel (waar gelukkig bijna niemand liep), en ik slaagde erin van met overschot van tijd mij te installeren in een comfortabele vierzit van Break-stel 381.
Lijn 53 heb ik dus ook gezien, en tussen Mechelen-Nekkerspoel en Antwerpen-Berchem ging het over L27, ik kreeg alle stopplaatsen dus letterlijk ook eens van de andere kant te zien!

Een twintigtal minuten later was ik thuis, via tramlijn 11 en 8.

Het was een zeer mooie en interessante reis, maar ik was toch redelijk vermoeid op het einde, moet ik zeggen, vooral in de 2136 moest ik moeite doen om niet in slaap te vallen... Maar genoten heb ik, wees daar maar zeker van! :D


Bedankt voor het lezen,
Trammist

Geen opmerkingen:

Een reactie posten