zondag 23 mei 2010

Dagje Oostende, 23/07/2009

Ik plaats ook oudere verslagen met terugwerkende kracht. Deze hier bijvoorbeeld.

Goedendag,

Gisteren, 23 juli 2009, ben ik, Trammist, met mijn grootouders, tante, nonkel, 2 nichtjes en de vrijer van de oudste met de trein van Turnhout naar Oostende en terug gereisd.

De reis begon aan halte Gierle Broekzijde [DL], waar we bus 210 namen naar Turnhout. Volgens de computer (zowel DL als NMBS!) kwam de bus langs om 08:03, volgens het papiertje aan de bushalte kwam de bus echter pas om... 08:10. Het laatste bleek (het meest) juiste te zijn. Crazy dinges.

Nog vóór 08:30 waren we al in Turnhout, waar we 2 Seniorenbiljetten kochten vooor mijn groootouders (ik en mijn nichtje reden met mijn GoPass). Totale prijs: €10,00.

Daarna een gazet gaan halen en voor de deur/poort gewacht op de rest v/d familie, die met de auto kwamen vanuit Lille.

Rond 09:00 waren we compleet, mij zij moesten nog 3 dag-aan-zee-biljetten kopen. Er stond een file van ong. 10 mensen aan het einige loket, maarrrrrr... Turnhout heeft ook een automaat! Ik heb dan samen met mijn nonkel de nodige biljetten gekocht. Totale prijs: €60,60. Ik heb het samen met mijn nonkel gedaan, want zij hadden in geen 30 jaar nog een Belgische trein langs binnen gezien en hadden geen flauw benul van de NMBS-tarieven...

Oorspronkelijke planning:
IRg 4909 THT 09:22 - Antw-Berchem 10:07
ICG 1832 Antw-Berchem 10:26 - Oostende 11:55


Maar... de 4909 werd afgeschaft! :evil:

We zijn dan maar de zeer gezellige stationscafetaria ingegaan, die door de afgeschafte trein onmiddelijk volstroomde. Gelukkig konden we er nog terecht met onze 7 personen. De madam achter den toog wist niet wat haar overkwam, zo'n overrompeling! Ik heb dan maar de bestellingen genoteerd en het briefje aan de mevrouw gegeven :) .

We konden mee op ICR 3431 naar Brussel-Noord die omgeleid werd via Berchem.

Het werd dus:
ICR 3431 THT 10:05 - Antw-Berchem 10:50
ICG 1833 Antw-Berchem 11:26 - Oostende 12:55


En die 1833 werd godverdekke met klassiekjes gereden! :evil:
Vanachter hingen er enkele gemoderniseerde stellen, maar het was te laat om nog naar achteren te lopen, en dus namen we plaats in zo'n oudbollige koekendoos. De eerste keer voor mij, trouwens. Hopelijk ook de laatste, want het was er niet bepaald gezellig. De binnenverlichting brandde niet, voor 99% van het tracé geen probleem, maar in de Kennedytunnel zag je werkelijk geen hand voor ogen! Creepy. Dan vind ik zo'n ouwe PCC van De Lijn nog moderner :mrgreen: .
En bij het vertrekken klonk er een oerhard "BOEM, BANG, KNAL!" en de trein schudde ook. Dat waren waarschijnlijk de bumpers die tegen elkaar sloegen... Ook de motoren zijn vrij luidruchtig.

Controle hebben we in deze trein niet gehad, tussen Lokeren en Gent-Dmp zat de TBG in ons stel, maar voor hij bij ons kon komen, moest hij het vertrek gaan fluiten. We hebben hem niet meer teruggezien.

Het was trouwens een echte West-Vlaming, met een zeer zwaar accent. Ik kon eerst niet geloven dat de ICG met klassiekskes gereden zou worden, en dus was ik toch maar over het perron gerend, en het gaan vragen. Antwoord: Ja, wie rij'en na Osteinde, mo wies sneil, want wie hon vertre'en hie" En als je dat niet verstaat, lees het dan maar eens hardop... :mrgreen:

In Gent-Dmp kon ik nog iemand horen vragen of "dit de trein naar Oostende was", en onze TBG antwoordde: "ja, hielaas weil" :lol:

Het grappige was ook, hoe westelijker we reden, hoe dunner de bewolking.

Maar we kwamen stipt aan om 12:55, en we waren er gekomen zonder kleerscheuren, en we hadden tijd genoeg, dat was het voornaamste :) .

Vervolgens vis- en frietkraam bezocht op de Vistrap, en een wandeling gemaakt tot aan het Kursaal, waar we dan wat op het strand/terras hebben gezeten :) .

Rond 17:00 zijn we opgekraamd, een stukje verder gelopen en dan teruggekeerd naar het station, opnieuw langs de Vistrap, maar we hadden een stukje dijk-in-werfzone afgesneden via een achterliggende straat, de Van Iseghemlaan, en dan langs de Visserskaai.

Aan het station nog een hoop witte plastic chalets zien staan met een Infrabel-bordje, waarin blijkbaar een een voorbeeld te zien is van de toekomstige verbouwingswerken aan het Kaaistation (zie dit forum).
Rond 18:00 aangekomen, en allemaal een broodje/pizza/panizza gaan halen in de PanosRail. Rustig in de stationshal alles opgegeten, en op ons gemakje in de klaarstaande ICG gestapt, die er al een uur op vooorhand klaarstond.

Geplande én gevolgde route:
ICG 1819 Oostende 19:05 - Antw-Berchem 20:36
IRg 4941 Antw-Berchem 20:53 - Turnhout 21:38


De TBG van de 1819 was een jong, blond poppemieke, niet ouder dan 25j :) ze mocht er wel zijn :D Maar toch respect dat ze die job durft te doen... :? Ze maakte van haar fluitsein telkens een hele symfonie :)
De TBG van de 4941 daarentegen was een Franstalige die van heel de reis zijn hokje niet uitkwam, maar wél via de intercom alle haltes omriep. Hij zei altijd "Dâmes en 'eren, zo dadelijk komen oewij aan' in 'erentâlse", terwijl we al bijna stilstonden in het station... :roll: Er zat dan ook niet veel volk in de trein.

In Turnhout was het oorspronkelijk de bedoeling om bus 210 van 22:03 te nemen naar Gierle Broekzijde, maar uiteindelijk is 'n andere tante (de moeder van m'n jongste nichtje) met de auto van Lille naar Turnhout gekomen, en we mochten meerijden. Ik pak graag het OV, maar 's avonds laat naast een station een halfuur op een bus wachten... :roll:

    Materieel
  • 3431 = Break nr. ?
  • 1833 = niet allemaal genoteerd, maar klassiekje 230 reed op kop
  • 1819 = HLE 2724 + 8 M6'en
  • 4941 = Break 346

Geen opmerkingen:

Een reactie posten