zaterdag 22 mei 2010

Uitstap Gent, 20/05/2010

Excursie Gent donderdag 20 mei 2010

Donderdag 20 mei
heb ik het tramnet van Gent bezocht, ik was nog maar één keer in Gent geweest, en toen heb ik geen enkele tram of bus langs binnen gezien...
De trolleybus ken ik alleen maar van het internet en documentatie, want ik heb er nooit één in het echt gezien, spijtig genoeg...

Ik heb momenteel een verlengd weekend van donderdag 20/05 tot en met maandag de 24ste, ondanks de aankomende examens mag ik mij toch wel een vrij dagje gunnen, denk ik dan...
... en ik koos Gent als bestemming voor mijn daguitstap.

Mijn reis ving zoals gewoonlijk aan met tram 8 Silsburg-Bolivarplaats. Mijn PCC-tram kwam netjes om 09:12 aan mijn halte, en ik had 3 minuten over in Antwerpen-berchem om mijn trein te halen.
Trein 1831 Antwerpen-Berchem 09:26 - Gent-Sint-Pieters 10:13 +6' mat. AM96 n° 564
Railtime en de schermen geven/gaven geen vertraging aan, maar ik denk dat de trein toch een minuut of 2 te laat vertrokken is.
Bij Lokeren staat er echter '+5' genoteerd, terwijl er geen noemenswaardige obstructies waren tussen Berchem en Lokeren. We moesten echter enkele minuten wachten bij de inrit van FGSP, waardoor Railtime bij FGSP een vertraging van 6 minuten noteert bij aankomst, en een vertraging van 14' bij vertrek...

In de trein was het behoorlijk druk, de meeste zitplaatsen in 2de klasse waren bezet, en (zoals gewoonlijk) zat er in 1e klasse geen kat.

De 1831 was kennelijk een 'tienertrein', want er zat een vrij groot aantal jeugdige passagiers in mijn compartiment. Ik heb me echter verplaatst van het ene naar het andere uiteinde van het compartiment omdat enkele jongedames achter mij wel héél luidruchtig kwebbelden. Dat was niet uit te houden.

In Gent aangekomen, nam ik (omdat ik 'm toevallig zag aankomen) tram 21, verzorgd door een gemoderniseerde PCC-wagen, richting Melle Leeuw. Aan die terminus nam ik PCC 6221 in omgekeerde richting, en stapte ik af aan Stelplaats Gentbrugge, waar ik -van op afstand- een blik op de stelplaats kon werpen. Daar zag ik dat PCC 6246 helemaal ontmanteld wordt, waarschijnlijk voor de sloper?

Aan de stelplaats nam ik daarna tram 22 richting DC Gentbrugge, verzorgd door PCC 6202. Ik weet niet hoe het zit in de spitsuren, maar ik zat echt moederziel alleen in de tram. Aan de eindhalte stapte ik uit om het voertuig te fotograferen, maar waneer ik een foto stond te nemen aan de kant van dat weiland reed de tram droogweg de andere richting uit... Dus kon ik staan wachten in dat godvergeten gat onder het viaduct van Gentbrugge. Not really the place where I want to stay.
Ik denk dat ik er ongeveer 10 minuten heb doorgebracht. Maar zo waren ter hoogte van de voorlaatste halte werken aan het uitvoeren, al weet ik niet waarvoor. De tram in tegenrichting bleef daar zeker 5 minuten staan.

















Uiteindelijk kon ik opstappen op PCC 6214, die aan de mini-busstelplaats onder het viaduct een lading De Lijn-personeel oppikte. Ik reed mee tot aan de halte Vijfwindgatenstraat, waar ik overstapte op lijn 4 richting Moscou, de rit werd verzekerd door een gemoderniseerde PCC, nummer niet genoteerd.

Aan Moskou (lijn 4) stapte ik op PCC 6222, die mij naar hoofdhalte 'De Zuid' bracht, alwaar ik overstapte op lijn 22 richting Zwijnaardebrug, verzorgd door PCC 6206, ik reed mee tot halte Zonnestraat. Daar stapte ik dat aan tijdelijke halte Justitiepaleis op tram 1 richting Flanders Expo, uiteraard verzorgd door een Hermelijn. Opvallend was dat er aan Flexpo zeker 5 Hermelijnen achter elkaar stonden gerangeerd.


Ik nam de voorste wagen, Hermelijn 6336 tot aan het Sint-Pietersstation, om daar dan in de Panos een broodje te gaan eten. Het was er zeer rustig (inmiddels 13:00).


Aan het station nam ik dan tram 21/22 (weet niet meer welke) naar Zwijnaardebrug, om dan meteen (na het fotograferen) terug te keren naar FGSP, met PCC 6223.

Daar stapte ik over op een hermelijn van lijn 4 richting Langesteenstraat (Gravensteen), maar ik stapte aan Rabot over op tram 1 richting Wondelgem Industrieweg, maar ik wilde de volledige lijn zien, dus wachtte ik aldaar 5 minuutjes op de volgende tram (HL 6303), die het volledige tracé deed naar Evergem Brielken. Lijn 1 is een interessante lijn, met die afgescheiden vrije beddingen. Een tip: ga op het stoeltje zitten vlakbij de smalle voordeur, vlak naast de stuurpost. Daar kan je de bestuurder en de baan goed in het oog houden.


Na de foto stapte ik onmiddellijk terug in om de volledige route naar Gravensteen te doen. Ik had aan ons ma beloofd om mastellen mee te nemen, maar je moet al wat zoeken eer je en bakker vindt die mastellen aanbiedt... in de week. Bij de eerste bakker ving ik bot, maar bij 'Himschoot' op de Groentenmarkt had ik meer geluk. Ik kon er nog vier meenemen.

Ondertussen was het bijna 15:30, en ik probeer altijd de trein rond 16:00 naar huis te nemen, zowel in Brussel als in Gent, om de avondspits voor te zijn én om op tijd thuis te zijn voor het avondmaal. Om me naar het Sint-Pietersstation te begeven nam ik aan Langesteenstraat (Gravensteen) tram 4 richting Sint-Pietersstation, om de volledige route te doen.

Ik kwam aan FGSP aan om 16:00 (geloof ik), maar ik hoefde me niet te haasten, want volgens Railtime had mijn trein (736) 9 minuten vertraging opgelopen.
Uiteindelijk werd het 16:05 +7' in FGSP. Aan het perron stonden er ook een bende (geen ander woord voor) middelbare scholieren die kennelijk op schooluitstap waren geweest, maar kennelijk was er (eufemistisch) één en ander fout gelopen, want er was nogal wat rumoer rond ene jongedame (politiek correct blijven), die blijkbaar enkele zaken had uitgespookt die enigzins tegen de regels waren... Gelukkig gingen ze niet mee op mijn trein.

De bezetting was goed, maar niet erg druk. Ik reed in AM96 n° 464. De treinchef riep om dat er 'oponthoud van het personeel' was geweest bij het vertrek uit Moeskroen (toiletbezoek?).

Aankomst in Antwerpen-Berchem om 16:50 +6'.

Vervolgens kwam aan het perron van 'mijn' tram 8 een gekoppeld stel van lijn 24 aangereden... Want er was een aanrijding gebeurd aan Nationale Bank en de 24'ers werden afgeleid via de route van lijn 8. Ik was thuis om 17:16, stappen inbegrepen.



En nu even een opiniestuk:

Gent heeft in mijn ogen een erg mooi tramnet met veel potentieel. Ik twijfel er niet aan dat in de spits de trams bomvol zitten, ik heb ook op enkele 'goed gevulde' PCC-trams gezeten, maar ik denk dat er nog veel ruimte is voor uitbreidingen van reizigers.

Gent heeft te weinig P+R-ruimte, de bestaande parking onder het viaduct van Gentbrugge, waar tramlijn 22 langsheen rijdt, moet een stuk worden doorgetrokken, tot de terminus DC Gentbrugge. Kost geen geld, maar het genereert wel een massa extra parkeerplaatsen en ook reizigers...

Lijn 1 is bijzonder in Vlaanderen, met het hoge percentage 100% vrije beddingen met soms volwaardige overwegen (!), maar ik denk dat de snelheid hoger kan. Er moeten zeker geen haltes sneuvelen, maar de trams moeten sneller rijden, zolang het maar verwoord blijft, natuurlijk...

Ik zou ook willen voorstellen (ik zeg niet dat het een goed idee is) om tram 22 tot vlak voor het UZ te verlengen, en (zoals gepland) enkel de 21 te laten doorrijden naar Zwijnaarde-Dorp.

En er moet véél P+R ruimte komen. 1000 nieuwe parkeerplaatsen langs de tramlijnen zou een minimum moeten zijn. Daarnaast moeten er aan de rand van de stad er aantrekkelijke overstapmogelijkheden komen tussen streekbus en stadstram.

De gemoderniseerde PCC's kunnen er nog heel wat jaren tegen, maar de knop om de deur van binnenuit te openen is echt wel knullig geplaatst. Het 'grijs bakje' hangt 1. te hoog en 2. je ziet het (bijna) niet wanneer je klaarstaat om uit te stappen aan de halte. Ik zou gewoon de "lampjesknop" langs de buitenkant kopiëren aan de binnenkant, zoals bij de Hermelijn, en de grijze bakjes met pneumatische knoppen verwijderen. Daarnaast beginnen de deuren veel te snel het sluitingssignaal te geven. En door de dikwijls slechte doorstroming (slechts 2 deuren aan weerszijden), kan het uitstappen soms vrij veel tijd in beslag nemen.



Zo, hartelijk dank om dit lange verslag te lezen, ik hoop dat u genoten hebt!

En ik mag dan wel een (chauvinistische) Antwerpenaar zijn, GENT IS TOF !

1 opmerking:

  1. Mooi, gedetailleerd en een tot de verbeelding sprekend verslag!
    Een kleine kanttekening: gebruik in de toekomst de echte stationsnamen, want de 175 jaar oude en archaische N.M.B.S.-afkortingen zijn alleen ofwel intern bij hen gekend ofwel bij een beperkt aantal fanatici en je blog en teksten zijn gelukkig duidelijk voor een breder publiek bedoeld!

    Alex K.

    BeantwoordenVerwijderen