zondag 23 mei 2010

Dagje Brussel, di 06/04/2010

En nog een verslagje met terugwerkende kracht...

Excursie M.I.V.B. dinsdag 07 april 2010


Men voorspelde goed weer voor dinsdag, het was vakantie én, het was alweer een hele tijd geleden dat ik het mooie MIVB-netwerk in onze geliefde hoofdstad bezocht had.
Met andere woorden, ik had best wel zin in een dagje Brussel. Hier volgt mijn verslag.

Ik wilde oorspronkelijk hier in Deurne tram 8 om om 08:22 nemen, die tien minuten later aankomt aan het station Antwerpen-Berchem, maar ik had enkele dagen eerder mijn papierkerkhof opgeruimd en ik vond mijn GoPass niet meteen... Het werd dan maar de volgende tram, om 08:32... Ik had een goeie 5 minuten overschot om in Berchem IC 4530 richting Charleroi-Sud te halen. Wat moeiteloos lukte. De trein werd tot mijn verrassing verzekerd door 2 klassiekjes, namelijk de gemoderniseerde 620 en een bordeaux stelletje waarvan ik het n° kwijt ben. Vertrek om 08:51 en aankomst in Brussel-Centraal om 09:29 beiden stipt. Overweg13 en nog enkelen gaan mij haten, maar ik verkoos het gemoderniseerde exemplaar boven het bordeaux stelletje... :)

Afbeelding

In Brussel-Centraal was mijn eerste bezorgdheid het kopen van een JUMP-ticket. Ik wou het eerst aan de automaat doen, maar ik snapte niks van dat ding. Heb je daar nu feitelijk een Mobib-kaart voor nodig, of niet? Als ik mijn vingers op het scherm zetten, kwam er niets, en knoppen zag ik evenmin staan... Dan maar aan de KIOSK.

Afbeelding

Na die aankoop most ik uiteraard eerst mijn Jump valideren aan de oranje machine, en daarna 5 minuutjes wachten op M5, en om 09:47 was ik op weg naar Erasmus, waar ik aankwam om 10:06. De rit werd verzekerd door een 'oud' metrostel.
In Erasmus valt geen fluit te beleven qua aansluitingen, dus stapte ik in de eerste de beste metro terug, dit keer een BOA-stel richting Herrmann-Debroux, waar ik aankwam omstreeks 10:46.

Afbeelding

In H-D kroop ik uit de ondergrond, en nam ik tram 94 naar tusseneindpunt Louiza (aank. 11:20). Het lijndeel naar Stade heb ik nog te goed. de rit werd verzekerd door wagen 2019. Onderweg kon ik genieten van de mooie wijken in Watermaal-Bosvoorde.
Aan Louiza gekomen stapte ik op T92 naar Schaarbeek Station, waar ik aankwam om 11:49. Ik begon intussen stilletjes aan een hongerke te krijgen, maar het was mij al snel duidelijk dat er niks te beleven viel in dat stuk Schaarbeek. Ik stapte over op een wachtende T24 met vertrek om 11:54 en aankomt aan Vanderkindere (terminus) om 12:37, maar die tijd is theoretisch, want ik ben vergeten de exacte aankomsttijd te noteren... Ik ben er meteen de plaatselijke snackbar binnengestapt, tramspotters moeten ook eten.

Afbeelding

Na mijn lunch wist ik het eventjes niet, en ik heb toen uiteindelijk om 13:16 T92 richting Fort-Jaco genomen, ware het niet dat het deel tussen Helden en Fort-Jaco onderbroken was... en de 92 werd een 97, die echter maar tot aan Bareel reed, en daar ben ik erin geslaagd om de premetro-halte Horta tweemaal rats voorbij te lopen, maar derde keer... goede keer! Daar moest ik een minuut of 5 wachten op T3 naar Esplanade, waar ik uiteindelijk aankwam rond 15:00 ...

Afbeelding

Aan Esplanade was er niks te zien, en ik nam onmiddellijk T3 terug, maar ik stapte af aan de toch wel vrij interessante halte De Wand, waar ik een tijdje moest wachten op T23 naar de Heizel, doorheen de oude NMVB-tunnel die de MIVB overgenomen heeft.
Uiteindelijk zette wagen 3045 mij om 15:23 af aan de Heizel, en heel de halte rook lekker naar de popcorn van de nabijgelegen Kinepolis... Het werd tijd om naar een Correspondance Chemin de Fer af te zakken. Ik had kunnen overstappen in het Weststation, maar ik verkoos door te rijden naar het Zuidstation, waar ik met 5 minuten overschot van tijd IC 2015 om 15:55 (met M6 rijtuigen) richting Antwerpen-Centraal nam. Vertrek en aankomst in Antw-Berchem stipt op tijd. In Berchem moest ik wel eventjes een sprintje trekken naar de Hermelijn van lijn 8 (Silsburg), maar ik was thuis om 16:55 :).


Ik hoop dat u veel leesplezier hebt gehad!
Trammist


De Wand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heizel, vernieuwd trameindpunt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten